Mission Live Ocean: Gisteren heeft Top-DJ en producer Oliver Heldens In het TV programma RTL Boulevard aangekondigd dat hij op 18 oktober 2017, tijdens het Amsterdam Dance Event, ergens ter wereld, een spectaculaire freedive gaat maken in het kader van de campagne: ‘Mission Live Ocean.’ 

Heldens zal onder begeleiding van wereldrecordhoudster Nanja van den Broek proberen op één ademteug zo diep mogelijk te duiken. Zijn doel is om tot minstens 30 meter te komen. Op zijn weg naar boven zal hij een onderwater-studio inzwemmen. Vandaar zal hij ‘The Dance From The Deep’ verzorgen: ’s-werelds eerste onderwater dance event. De duik en zijn dj-set worden live gestreamd naar één van de venues van het Amsterdam Dance Event en kan door een wereldwijd publiek via een live internet-stream worden gevolgd.

Doel: aandacht plastic soup

Oliver wil met zijn unieke freedive en het onderwater-optreden de aandacht vestigen op het enorme probleem van de plastic soup, de gigantische hoeveelheid plastic afval in de oceanen die de gezondheid van het zeeleven en uiteindelijk ook de mens, bedreigt. Wetenschappers schatten dat er in 2050 meer plastic dan vis in de oceanen zit. Oliver hierover: ‘Ik heb altijd wat met water gehad. En ik denk ook na over wat er met de wereld gebeurt. Ik ben erg geschrokken van de omvang van het plastic probleem. Daarom wil ik hiermee graag helpen mensen bewust te maken, te betrekken en zo bijdragen aan de oplossing.”

In samenwerking met het Wereld Natuur Fonds en de Plastic Soup Foundation
De campagne ‘Mission Live Ocean,’ is een initiatief van de Mission Live Foundation in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds en de Plastic Soup Foundation. Het gezamenlijk doel: meer aandacht voor het  plastic soup probleem. Naast aandacht en awareness bij een breed publiek, willen de initiatiefnemers ook mensen mobiliseren om zelf in actie te komen en geld inzamelen en zo bij te dragen aan de oplossing van het plastic probleem. De opbrengsten van deze campagne komen ten goede aan concrete projecten van het Wereld Natuur Fonds en de Plastic Soup Foundation die het plastic-probleem zichtbaar aanpakken.

In aanloop naar de freedive en het onderwater-evenement ‘The Dance From the Deep,’ zullen er in het kader van de campagne nog heel veel activiteiten plaatsvinden. Ook zal Oliver Heldens een speciale ‘Oceans’ dancetrack uitbrengen. Daarnaast ondersteunen collega-DJ’s, verenigd in de DJ Ambassadors Circle van het project, en diverse organisaties en mediapartijen de campagne.

In training

Om de freedive succesvol te kunnen volbrengen, doorloopt Heldens al enige tijd een professioneel trainingsprogramma. Daarbij wordt hij intensief begeleid door Nanja van den Broek, met 130 meter de is zij wereldrecordhoudster freediven. “Het is fantastisch om te zien hoe Oliver de trainingen beleeft en zich helemaal inzet voor dit goede doel. Hij heeft duidelijk talent en ontwikkelt zich heel goed. En ik ben zeer benieuwd hoe diep hij in oktober zal komen,” aldus Nanja van den Broek.

Het Plastic Soup-probleem

Wereldwijd wordt het leven in de oceanen bedreigd door gigantische hoeveelheden plastic afval. Dit valt uiteindelijk uiteen in kleine deeltjes, zogenaamde ‘nano-plastics.’ Zo ontstaat de plastic soup, die het meest bekend is van drijvende massa’s plastic afval die in de oceanen bij elkaar komen. Maar ook in het water van onze eigen Noordzee zitten al heel veel plastic deeltjes. Vissen eten deze giftige plastic deeltjes en daarom bevat de vis die we eten al plastic deeltjes. Als we niets doen, dan is de voorspelling dat de zeeën in 2050 meer plastic dan vis zullen bevatten. Daarbij komt dat wereldwijd meer dan 1.2 miljard mensen voor hun voedselvoorziening afhankelijk zijn van de zee.

Mission Live Foundation

De campagne ‘Mission Live Ocean’ is een initiatief van de Mission Live Foundation (MLF). Deze stichting heeft als missie om via spectaculaire acties en spraakmakende campagnes aandacht te vragen voor wereldwijde milieuvraagstukken. Naast bekendheid creëren voor wereldwijde milieuproblemen, wil men ook mensen actief betrekken en fondsen werven om concrete initiatieven die deze problemen aanpakken te helpen financieren.

Met de aankondiging van de campagne ‘Mission Live Ocean’ is de aftrap gedaan. Gedurende het komende jaar zullen in het kader van Mission Live Ocean nog tal van activiteiten worden georganiseerd.

Naast de samenwerking met de goede doelen-partners, het Wereld Natuur Fonds en de Plastic Soup Foundation, wordt de campagne ondersteund door talloze andere partners, organisaties en mediabedrijven om de impact zo groot mogelijk te maken. Onder andere: ID&T, Spinnin’ Records GoPro, PADI, IDD, Sinner, Cressi, Koninklijke Marine, United Broadcast Facilities, Tiny Riot/Freemantle, Enker, Dive4Life, Obi4Wan, Pay.nl en Like No Other ondersteunen de campagne. De ambitie van de MLF is om deze campagne zo groot mogelijk te maken. Daarom treedt de organisatie graag in contact met organisaties, bedrijven en particulieren die hier ook een bijdrage aan willen leveren.

Om op de hoogte te blijven, ga naar www.missionliveocean.org of volg Mission Live Ocean via social media.